Αύξηση της δυσκολίας των θεμάτων στις φετινές πανελλαδικές ζήτησε το Υπουργείο από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Η επίσημη αιτιολόγηση ήταν η «αποσυμφόρηση» των αριστούχων μαθητών. Η ουσία όμως βρίσκεται, ως συνήθως, αλλού.
Είναι αλήθεια ότι, με δεδομένη την κατάργηση της βάσης του 10, η δυσκολία των θεμάτων στις εξετάσεις και επομένως η βαθμολογία των υποψήφιων μαθητών δεν επηρεάζει για τη φετινή χρονιά τον αριθμό των εισακτέων αλλά τις βάσεις εισαγωγής. Είναι επίσης αλήθεια ότι κάποιος λόγος υπάρχει για αυτή την απόφαση της κυβέρνησης.
Η επιλογή θεαματικά δυσκολότερων (από ό,τι λένε) θεμάτων έχει μια σειρά από αποτελέσματα. Την τρομοκράτηση των μαθητών τόσο της Γ’ Λυκείου όσο και, κυρίως, των μικρότερων ώστε να αποθαρρυνθούν από τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις, την επίδειξη δύναμης από τη μεριά της κυβέρνησης η οποία έχει και ασκεί το δικαίωμα να μεταβάλει τη δυσκολία των θεμάτων χωρίς δεσμεύσεις και ενδοιασμούς, καθώς και την προετοιμασία για την επιβολή μέτρων αντίστοιχων της βάσης του 10. Με δεδομένη την κατεύθυνση μείωσης του αριθμού των μαθητών που θα φτάνουν να είναι υποψήφιοι για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση και την αυξημένη εμπλοκή των ίδιων των πανεπιστημίων στην επιλογή των κριτηρίων εισαγωγής, η πτώση των βάσεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα για την επόμενη «βάση του 10», όποια μορφή κι αν πάρει συγκεκριμένα.
Το βέβαιο είναι ότι σε μια περίοδο όπου κάθε κεκτημένο δικαίωμα των εργαζομένων αμφισβητείται ανοιχτά, το δικαίωμα στις σπουδές για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών δεν πρόκειται να μείνει απ’ έξω. Οι βαθιές αλλαγές που ξεκινούν ήδη να εφαρμόζονται από τις πρώτες τάξεις του σχολείου εντείνουν και θα συνεχίσουν να εντείνουν τους ταξικούς φραγμούς. Oλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης διαμορφώνονται με τρόπο ώστε να εξυπηρετούν το σύστημα στην προσπάθειά του να εδραιώσει νέους, ακόμα πιο σκληρούς και απάνθρωπους όρους κυριαρχίας στην εργατική τάξη. Η αντίσταση του κινήματος της νεολαίας μπορεί και πρέπει να παίξει το ρόλο που της αντιστοιχεί στο πλευρό του αγωνιζόμενου λαού.