Το ιστολόγιο της Προλεταριακής Σημαίας παύει να λειτουργεί. Από αυτό το Σαββατοκύριακο συγχωνεύεται με την ιστοσελίδα του ΚΚΕ(μ-λ) σε μια νέα κοινή ιστοσελίδα της οποίας η διεύθυνση θα είναι η http://www.kkeml.gr/.

20 Δεκ 2013

Στο βωμό... της αξιολόγησης η τριτοβάθμια εκπαίδευση!

Ενώ οι εξελίξεις τρέχουν με αρνητικό πρόσημο για τον ελληνικό λαό, η κυβέρνηση, πιστή στο «όραμα» της Ε.Ε για την πραγμάτωση του Κοινού Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (συνθήκη της Μπολόνια), βάζει σε πρώτο πλάνο την αξιολόγηση όλων των πανεπιστημίων της χώρας, προμηνύοντας την περαιτέρω υποχρηματοδότηση των σχολών που βρίσκονται στη λίστα των συγχωνεύσεων ή των καταργήσεων.
Όλες οι στομφώδεις διακυρήξεις που κατά καιρούς έχουμε ακούσει από εκπροσώπους τόσο της Ε.Ε. και ΔΝΤ όσο και της κυβέρνησης, για την διαμόρφωση του ελληνικού πανεπιστημίου σύμφωνα με τα αμερικάνικα και ευρωπαϊκά πρότυπα, σκοπό έχουν να χαϊδέψουν τα αυτιά των φοιτητών, κρύβοντας την πραγματική τους στόχευση, που είναι προφανώς η διαμόρφωση του πανεπιστημίου των λίγων και εκλεκτών. Ένα πανεπιστήμιο, πλήρως εναρμονισμένο στις ανάγκες της κατακερματισμένης αγοράς εργασίας, όπου οι φοιτητές, για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν οικονομικά, θα πρέπει να συνάπτουν φοιτητικά δάνεια, σύμφωνα και με τα πρότυπα...της Αγγλίας (85% των Άγγλων φοιτητών προσφεύγουν σε τέτοια μέσα, προκειμένου να καλύψουν τα έξοδα των σπουδών τους).
Στην κατεύθυνση της δημιουργίας του πανεπιστημίου του μνημονίου κινείται και ο νόμος περί αξιολόγησης. Αυτή η διαδικασία εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη συνθήκη της Μπολόνια (1999) και θεσμοθετήθηκε το 2005 με σκοπό να διευκολύνει την εφαρμογή της εκπαιδευτικής αντιμεταρρύθμισης. Σήμερα, η αξιολόγηση έρχεται να αποτελέσει μοχλό πίεσης για την εφαρμογή του εσωτερικού κανονισμού και όσων αντιδραστικών μέτρων προβλέπονται μέσα από τον νόμο πλαίσιο και το σχέδιο Αθηνά, δηλαδή των συγχωνεύσεων, των διαγραφών, του κατακερματισμού του πτυχίου, της κατάργησης της δημόσιας και δωρεάν παιδείας. Με πρόσχημα την αξιολόγηση και στο όνομα του εξορθολογισμού και της εξυγίανσης τους δημόσιου τομέα, η κυβέρνηση θα κλείνει τμήματα και θα απολύει εργαζομένους ενώ ταυτόχρονα θα οδηγεί στη δημιουργία σχολών «ελίτ» από τη μία, και σχολών «πάρκινγκ» ανέργων από την άλλη.
Η διαδικασία της αξιολόγησης διακρίνεται σε δύο στάδια. Αρχικά, είναι η εσωτερική αξιολόγηση, η οποία διεξάγεται από το εσωτερικό του πανεπιστημίου και εγκρίνεται από τους φορείς ΜΟ.ΔΙ.Π και Α.ΔΙ.Π και η εξωτερική αξιολόγηση, η οποία διεξάγεται από μία 5μελή επιτροπή «εμπειρογνωμόνων», σταλμένων απ’ ευθείας από το υπουργείο. Ήδη εξωτερική αξιολόγηση έχει ολοκληρωθεί στα περισσότερα τμήματα, κάνοντας φανερό ότι αυτό που αξιολογείται είναι το κατά πόσον προωθείται και εφαρμόζεται ο νόμος πλαίσιο και το σχέδιο Αθηνά.
Όσο και αν θέλουν να μας πείσουν ότι πρόκειται για μια διαδικασία που βασίζεται σε «αντικειμενικά» κριτήρια, είναι φανερό ότι τα κριτήρια καθορίζονται από τις επιταγές των ευρωπαίων και αμερικάνων ιμπεριαλιστών. Άλλωστε, οι φορείς ΜΟ.ΔΙ.Π και Α.ΔΙ.Π που απαρτίζουν τον θεσμό της αξιολόγησης εποπτεύονται από το υπουργείο Παιδείας και χρηματοδοτούνται απο την Ε.Ε. και την ΕΚΤ. Για ποια «διασφάλιση της ποιότητας» άραγε κάνουν λόγο οι συγκεκριμένοι φορείς όταν στηρίζουν στις εκθέσεις τους τις συγχωνεύσεις και τα κλεισίματα σχολών καθώς και «τον περιορισμό του λιμνάζοντος φοιτητικού πληθυσμού»; Προβλέπεται, μάλιστα, πως αν η Α.ΔΙ.Π εισηγηθεί αρνητική αξιολόγηση για ένα τμήμα, τότε περιορίζεται και η χρηματοδότησή του. Τι να σημαίνει αυτό για τμήματα όπως η Κοινωνιολογία Παντείου που έλαβε αρνητική αξιολόγηση; Πάντως, όχι διατήρηση του τμήματος με τις ίδιες συνθήκες σπουδών.
Το σύστημα έχει ντύσει την αξιολόγηση με ένα ωραίο περιτύλιγμα, στοχεύοντας να πείσει ιδεολογικά τη νεολαία για την αναγκαιότητά της. Χρησιμοποιεί την εσωτερική αξιολόγηση και τη συμμετοχή των φοιτητών σε αυτή για να τη νομιμοποιήσει στις συνειδήσεις τους. Για να πιστέψουν ότι έχουν λόγο στην διαχείρηση του πανεπιστημίου, ώστε στη συνέχεια να πέσει η ευθύνη για το κλείσιμο των σχολών στις δικές τους πλάτες.
Οι φοιτητές πρέπει να γυρίσουν την πλάτη σε λογικές που τους καλούν σε διάλογο με τους αξιολογητές. Να εναντιωθούν σε αυτούς που σπέρνουν την ηττοπάθεια και σε αυτούς που παλεύουν για μια καλή αξιολόγηση, με ακαδημαϊκά κριτήρια. Γιατί μόνο μέσω της οργανωμένης και μαζικής πάλης, μπορούμε να πετύχουμε νίκες, να αντισταθούμε ενάντια στη βάρβαρη πολιτική που ρημάζει τις ζωές μας.