Πρόσφατα δημοσιεύματα του Τύπου έκαναν λόγο σχετικά με ένα νέο φαινόμενο που άρχισε να εκδηλώνεται και στη χώρα μας, ενδεικτικό και αυτό της όξυνσης της κρίσης και της παραπέρα σήψης του συστήματος της εκμετάλλευσης στην οποία ζούμε. Τις λεγόμενες «ομάδες αυτοπροστασίας πολιτών». Με πρόσχημα την αύξηση της εγκληματικότητας και θέτοντας την ανάγκη «αυτοπροστασίας των πολιτών» μπροστά στην «ανεπάρκεια του κράτους για την αντιμετώπισή της», έχουν ξεφυτρώσει διάφορες τέτοιες ομάδες, που χαρακτηρίζονται από τη λογική της «αυτοδικίας» αλλά και τη συνεργασία με τους κατασταλτικούς μηχανισμούς του επίσημου κράτους (αστυνομία, στρατός), δρώντας «συμπληρωματικά» ως προς αυτούς.
Κάποιες από αυτές τις ομάδες προσπαθούν να παρουσιάσουν ένα δήθεν πιο «μετριοπαθές», σε σχέση με άλλες, προφίλ, χωρίς να υπολείπονται καθόλου σε αντιδραστικότητα, όπως η «Ελληνική Πολιτοφυλακή», για παράδειγμα. Ομάδα η οποία ιδρύθηκε από το λεγόμενο «Ελληνικό Κέντρο Ελέγχου Όπλων», σύμφωνα με τα πρότυπα αντιστοίχων στην αμερικάνικη ιμπεριαλιστική μητρόπολη (Neighborhood Watches), αλλά και τη συνδρομή, στήριξη και πρακτική εκπαίδευση από αυτή. Η ομάδα αυτή, ενώ δηλώνει –στη σημερινή φάση– «άοπλη», «ειρηνική», και «ανοικτή» σε άτομα… διαφορετικών πολιτικών απόψεων, καθοδηγείται από στρατιωτικά στελέχη, έχει στρατιωτικού τύπου δομή και οργάνωση, αλλά και διασυνδέσεις με τα ένοπλα σώματα του αστικού κράτους.
Η λογική που καλείται να περάσει η λεγόμενη πιο «ήπια» εκδοχή, είναι αυτή της γενικευμένης, 24ωρης, αστυνόμευσης στις γειτονιές, στα σχολεία (από τα οποία προσπαθεί και να στρατολογήσει) και τους δημόσιους χώρους, για την «αποτροπή έκνομων ενεργειών», η δυνατότητα διενέργειας σύλληψης και η συνεργασία με την αστυνομία. Μια λογική βαθιά αντιδραστική και αντιλαϊκή, που «μετατρέπει» κάθε πολίτη σε «αστυνόμο», όπως επίσης και κάθε πολίτη σε «ύποπτο». Μόλις δύο εβδομάδες πριν, στη Φλόριντα των ΗΠΑ είχαμε και ένα τραγικό παράδειγμα εφαρμογής αυτής της λογικής, με τη δολοφονία του 17χρονου Αφροαμερικάνου Τρέιβον Μάρτιν ενώ περπατούσε στον δρόμο, από τον επικεφαλής μιας οργάνωσης «προστασίας της γειτονιάς», επειδή ο νεαρός «τού φάνηκε ύποπτος»… Μια λογική που καλεί σε «οργάνωση πολιτών» στην κατεύθυνση στήριξης των «νόμων» που ψηφίζουν οι κυβερνήσεις, την ίδια στιγμή που ο λαός έχει ανάγκη από την οργάνωση της καθημερινής και πολύπλευρης αντίστασής του απέναντι στο σύστημα και στην επίθεσή του. Μια λογική «εκτροπής» ακόμα και από αυτούς τους επίσημους αστικούς νόμους και θεσμούς, που δεν θα διστάσει να θέσει –μέσω της «αυτοδικίας»– τους δικούς της «νόμους» και το δικό της «δίκαιο» απέναντι στον λαό πάντα.
Μια λογική που στο στόχαστρό της θα θέσει τον μετανάστη, τον νεολαίο, τον εξαθλιωμένο, και που βέβαια δεν θα στρέψει τα «πυρά» της απέναντι στους υπαίτιους της εξαθλίωσης, απέναντι σε ένα σύστημα που «παράγει» και το έγκλημα και την περιθωριοποίηση, και το οποίο υπηρετεί. Μια λογική που επικαλείται ακόμα και την… «αυτοοργάνωση», στην πραγματικότητα όμως καλεί σε μία οργάνωση, απόλυτα καθοδηγούμενη –πολιτικά και τεχνικά– από τους μηχανισμούς. Μια λογική που θα προσπαθεί να πατήσει πάνω στις συνθήκες που δημιουργεί η όξυνση της πολύπλευρης κρίσης του συστήματος –κρίση οικονομική, πολιτική και κοινωνική– πάνω στα αισθήματα ανασφάλειας και φόβου, ειδικά των μικροαστικών στρωμάτων, πάνω στην επιχείρηση τρομοκράτησης του κόσμου. Πάνω σε πλευρές της απαξίωσης του χρεοκοπημένου συστήματος πολιτικής διαχείρισης της χώρας.
Άλλες ομάδες, που καθοδηγούνται από εφέδρους «εθελοντές», οργανώνονται σε διάφορα «σωματεία», που σχετίζονται με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, προβάλλουν τη λογική του «πολίτη-οπλίτη» και εξασκούνται σε «μάχες σε αστικό περιβάλλον».
Πιο φανερή, όσον αφορά τον επικίνδυνο και αντιδραστικό της χαρακτήρα, και τον ρόλο που καλείται να αναλάβει απέναντι στον λαό, η λεγόμενη «Πατριωτική Πολιτοφυλακή», οργάνωση με συμμετοχή εφέδρων, με σαφή εθνικιστικό και ακροδεξιό προσανατολισμό και με πανελλαδική δικτύωση, δηλώνει ως «αντικειμενικό της σκοπό» την επέμβασή της, την κρίσιμη ώρα, για να αντιμετωπίσει, το «χάος» και την «εξέγερση» που επίκεινται μετά τη «βέβαιη χρεοκοπία» της χώρας. «Η Πατριωτική Πολιτοφυλακή έχει έναν και μόνον αντικειμενικό σκοπό, να είναι έτοιμη την κρίσιμη ώρα. Οργανωμένη, εκπαιδευμένη, συντεταγμένη, πειθαρχημένη, ετοιμοπόλεμη, ισχυρή. Η λαϊκή εξαθλίωση γιγαντώνεται, μαζί της θεριεύει και η λαϊκή οργή. Η χρεωκοπία αναπόφευκτη. Η εξέγερση της αγανακτισμένης φτωχολογιάς θα ακολουθήσει αναπόφευκτα. Αίμα και χάος, αυτό βρίσκεται μπροστά μας...» («Σκοπός της Πατριωτικής Πολιτοφυλακής», από την ιστοσελίδα της). Η ομάδα αυτή έχει οργανώσει μάλιστα και «ασκήσεις» στα βουνά, στις οποίες χρησιμοποιούνται «όπλα τρίτης γενιάς, αερίου, ή πλαστικών σφαιρών», ενώ οι «εκπαιδεύσεις των πολιτοφυλάκων δεν γίνονται με πραγματικά όπλα, αλλά ούτε με σφενδόνες», δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό «Βήμα 99,5» ο επικεφαλής τής εν λόγω ομάδας. Βεβαίως οι έφεδροι ασκούνται και με πραγματικά όπλα.
Ανεξάρτητα από το προφίλ που παρουσιάζει η κάθε μία από αυτού του τύπου τις ομάδες, ανεξάρτητα από τη χρήση ή όχι όπλων –περισσότερο ή λιγότερο «πραγματικών–, ανεξάρτητα από το γεγονός της ανακοίνωσης της «προσωρινής αναστολής», για κάποιο χρονικό διάστημα, της δράσης της «Πατριωτικής Πολιτοφυλακής» ή της «αυτοδιάλυσης της Ελληνικής Πολιτοφυλακής», «ως ένδειξη διαμαρτυρίας» μπροστά στη δημοσιογραφική έκταση που πήρε το θέμα με αυτές, και του ποια είναι η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και του συστήματος στη σημερινή συγκυρία, φαίνεται καθαρά η πρόθεσή τους να στήσουν και να ολοκληρώσουν και τέτοιου τύπου δομές. Δομές που μπορεί να αποτελέσουν «προδρόμους» άλλων, με πιο αποφασιστική και επιθετική δράση απέναντι στον λαό, όταν η «κρίσιμη στιγμή», της έκφρασης του μαζικού λαϊκού κινήματος, το απαιτήσει!